‘Takeaway.com moet binnen drie jaar winstgevend zijn’
In een eerder gepubliceerd artikel valt te lezen dat het moederbedrijf van maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl, Takeaway.com binnen enkele weken naar de Amsterdamse beurs zal gaan. De topman van het internetbedrijf sprak zijn ambities uit.
Takeaway.com
Het moederbedrijf achter maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl, Takeaway.com moet binnen twee tot drie jaar winst maken. Dinsdag sprak oprichter en topman Jitse Groen deze ambitie it in een toelichting op de aanstaande beursgang van de etenbestelsite.
Een groeiende omzet moet enerzijds, uiteindelijk worden doorvertaald in meer winst. Anderzijds ziet het bedrijf kansen om de marges te verhogen. Nu rekent Takeaway.com nog ongeveer 10 procent. Er zit hier ruimte volgens Groen, met name gelet op wat branchegenoten rekenen. Tevens zou Takeaway.com in enkele gevallen aanvullende logistieke diensten kunnen bieden. Zo bezorgt het bedrijf in Wenen maaltijden van McDonald’s.
Er moet circa 175 miljoen euro worden opgehaald met de beursgang, dit moet onder meer de oorlogskas voor overnames en marketing vullen. De situatie is momenteel zo dat het geld dat met name in Nederland wordt verdiend, geïnvesteerd wordt in verdere groei in andere landen waar het een leidende marktpositie heeft zoals in Duitsland.
Leidende markten
De leidende markten, waaronder Duitsland, Nederland, Polen en Oostenrijk waren volgens de etenbestelsite afgelopen aar goed voor een totale waarde van 9 miljard euro. Hiervan wist Takeaway.com 651 miljoen euro te claimen, waarmee het een omzet van 77 miljoen euro in de boeken zette.
De naamsbekendheid is heel belangrijk, gaf Groen aan. Volgens hem is het bewezen dat wanneer klanten het ene jaar één keer een bestelling plaatsen zij dat een jaar later zeker tien keer zullen doen. Mensen moeten van je op aan kunnen. Ze willen niet gokken met avondeten”, aldus Groen.
Voor Takeaway.com, dat momenteel 7,6 miljoen actieve gebruikers heeft en vooral het aantal mobiele bestellingen ziet groeien, is het vooral zaak om marktleider te zijn en te blijven in de landen waar het actief is. ,,Heb je te maken met een andere krachtige speler in de markt dan is het moeilijk om daar van te winnen”, zei Groen. Dit is ook de reden waarom het bedrijf zich terugtrok uit het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf zou het niet erg vinden om activiteiten te beëindigen in andere landen als het uiteindelijk niet lukt om leidend te zijn.