Wederom omzetgroei voor Unilever
Unilever is een multinationale onderneming op het gebied van voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen. Het bedrijf zag zijn omzet wederom groeien.
Unilever
Unilever heeft zijn winst en omzet van 2015 naar verwachting weten op te krikken. Dat voorspellen verschillende analisten in een vooruitblik op de jaarcijfers die de voeding en verzorgingsmiddelengigant dinsdag presenteert. Het moederbedrijf van merken als Dove, Axe, Ola en Lipton verkocht afgelopen jaar meer goederen tegen hogere prijzen en profiteerde van gunstige wisselkoerseffecten.
De analisten verwachten dat de omzet daardoor met ruim 9 procent groeide ten opzichte van 2014, tot 53,2 miljard euro. Tevens wordt een toename van de aangepaste nettowinst voorspeld van 13 procent, tot 1,82 euro per aandeel.
Voorspelling
Unilever voorspelde eerder dat de omzet in 2015 met 2 tot 4 procent zou groeien. Na drie kwartalen stond de teller voor het jaar op een plus van 3,8 procent. Voor het vierde kwartaal is er gemiddeld een toename van de totale omzet met bijna 6 procent, naar 12,8 miljard euro geprognoticeerd.
Tekenen van een aanmerkelijke verbetering in de wereldeconomie zag de topman van Unilever destijds niet. Hierdoor blijft de vraag van consumenten wereldwijd kwetsbaar. Unilever verwachtte echter dat zijn verkopen ook in 2015 sterker zouden groeien dan die van de concurrenten.
De omzet van Unilever ging in 2014, mede door negatieve wisselkoerseffecten, nog met bijna 3 procent omlaag. De winst per aandeel nam dat jaar met 2 procent toe.